Hírek

Bemutatkozik a Citroën C3 WRC

C3 WRC: A CITROËN ÚJ OFFENZÍVÁJA A FIA RALI-VILÁGBAJNOKSÁGÁBAN

 

  • Egy hónappal a 2017-es FIA rali-világbajnokság monte-carlói nyitóversenye előtt a Citroën Racing Abu Dhabi-ban hivatalosan is leleplezi a C3 WRC–t.
  • A C3 WRC megfelel a FIA új szabályozásának, amely a WRC versenyautók új generációját is jelenti. A C3 WRC a Citroën visszatérését jelenti egy olyan versenybe, amelyben a márka eddig 96 győzelmet és 8 világbajnoki címet szerzett.
  • A 2017-es évadban a Citroën Total Abu Dhabi WRT csapata 2-4 db C3 WRC-vel versenyez a Kris Meeke/ Paul Nagle, Craig Breen/Scott Martin, Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau és Sheikh Khalid Al Qassimi/ Chris Patterson párosokkal.

A Citroën Racing eddigi legjobb motorja

A közvetlen befecskendezésű 1,6 literes turbómotor jól kihasználhatóvá teszi a konstruktőr különböző bajnokságokban megszerzett tapasztalatait. A Citroën a C-Elysée WTCC motorjának megtervezésekor a WRC-ben megszerzett tapasztalatait hasznosította. Most az elmúlt három WTCC szezon versenypályán szerzett tapasztalatait használta fel Citroën C3 WRC motorjának tervezése során.

A 2017-ben várt teljesítményjavulást főleg a turbószűkítő átmérőjének 33-ról 36 mm-re történő megnövelése adja. A teljesítmény mintegy 20%-kal nő, elérve a 380 LE-t. Ellenben a turbónyomás limitálása (2,5 bar) nem teszi lehetővé a 400 Nm-es nyomaték további növelését.

Minden talajon jobb menettulajdonságok

 

A Citroën C3 felépítése hasonló az elődeiéhez. A széria karosszéria szétvágásával építhetők be a kompozit anyagú hátsó sárvédők, a bukócső-rendszer, az erőátviteli alagút és a futóműveket tartó bölcsők.

A C3 WRC a Citroën első 5 ajtós karosszériára épülő World Rally Car autója. A hátsó ajtók nem nyithatóak, de ez a karosszériatípus jelentős többletmunkával járt az ergonómia, valamint a tömegeloszlással, a kilátással és a passzív biztonsággal kapcsolatos kritériumok szempontjából is.

A karosszéria szélessége 1875 mm-re nőtt (+55 mm), ami javítja a stabilitást és növeli az aerodinamikai módosítások lehetőségeit.

Az összkerékhajtási rendszer is lényeges változáson ment át a hidraulikusan vezérelt középső differenciálműhöz való visszatéréssel. Ez a berendezés – amely a Xsara és a C4 WRC-ben is megtalálható volt – lehetővé teszi, hogy az első és a hátsó tengelyek eltérő sebességgel forogjanak. A hidraulikus nyomás vezérlésével lehetőség nyílik a nyomaték egyik tengelyről a másikra történő átvitelére, kiküszöbölve az alulkormányozottságot és csökkentve az esetleges kipörgést.

 

Erőtől duzzadó dizájn

 

A C3 lenyűgöző látványt nyújt erőtől duzzadó dizájnjával és jellegzetes felépítésével. Az új szabályozás nagyobb szabadságot engedett meg az aerodinamikai módosítások terén, amelyek aktívan befolyásolják az autó teljesítményét. A légterelők segítségével nagy sebességnél nő a stabilitás, a légbeömlők kialakítása a motor, az erőátviteli egység és a fékek hűtését segíti.

Az autó karizmatikus, magasra emelt eleje robusztusságot sugároz. Egybeolvadva az övvonallal megteremti a karosszéria optikai egyensúlyát és dinamikussá teszi a megjelenését. Az aerodinamikai teljesítmény kulcselemeként az első lökhárító kialakítása jelentősen csökkenti az alulkormányozottságot. Az alsó rész eltérést mutat a földútra és az aszfaltra szánt verziók között. A légbeömlők friss levegővel látják el a hűtőt, az intercooler-t és a fékeket. A meleg levegő a motorházfedélen és az első sárvédőkön kialakított réseken át távozik.

A karosszéria küszöbvonalainak speciális kialakítása az oldalsó légörvények elvezetését szolgálja. A hátsó ajtóknál kialakított légbeömlők a fékeket hűtik. Ahogy elöl is, a levegő kivezetése a sárvédők felső részén történik.

A hátsó diffúzoron kívül a látványos, komplex kialakítású hátsó légterelő teszi teljessé az aerodinamikai arzenált. A teljes elem hátrébb és mintegy 50 mm-rel feljebb került az előző szabályozáshoz képest.

A C3 WRC ADATAI

Szerkezet A széria Citroën C3 karosszériája több ponton hegesztett bukóívvel megerősítve
Karosszéria Acél és kompozit
Motor
Típus Citroën Racing GRE 2017 – 1.6 turbo közvetlen befecskendezéssel
Furat x löket 84 x 72 mm
Hengerűrtartalom 1600 cm3
Teljesítmény 380 LE  6000 ford./perc
Nyomaték 400 Nm 4500 ford./perc
Literteljesítmény 237 LE/L
Vezérlés Dupla vezérműtengely, hengerenként 4 szelep
Befecskendezés Magneti Marelli (közvetlen befecskendezés)
Erőátvitel
Típus Összkerékhajtás
Tengelykapcsoló Kéttárcsás (fémkerámia)
Sebességváltó 6 fokozatú, szekvenciális
Félautomata, volánnál elhelyezett kapcsolókkal
Differenciál Elöl/hátul mechanikus, önzáró
Középső: hidraulikus, vezérelt
Fékek
Elöl

Hűtött tárcsák: 370 mm (aszfalt) és 300 mm (földút)

4 dugattyús féknyergek, vízzel hűtve (aszfalt)

Hátul

Hűtött tárcsák: 330 mm (aszfalt) és 300 mm (földút)

4 dugattyús féknyergek

Kézifék Hidraulikus
Felfüggesztés
Típus McPherson
Lengéscsillapítók Citroën Racing (3 fokozatban állítható)
Kerekek
Aszfalt 8×18’’ – Michelin
Földút és hó 7×15’’ – Michelin
Méretek, súly, kapacitás
Hossz 4128 mm
Szélesség 1875 mm
tengelytáv 2540 mm
Nyomtáv 1670 mm (elöl és hátul)
Üzemanyagtank 75 l
Súly 1190 kg minimum / 1350 kg terheléssel

 

FIA RALI-VILÁGBAJNOKSÁG 2017

Naptár

Dátum Verseny Talaj Részt vevő C3 WRC
Január 19-22. Monte-Carlo Aszfalt, hó és jég 2
Február 9-12. Svédország Hó és jég 2
Március 9-12. Mexico Földút 2
Április 6-9. Korzika Aszfalt 3
Április 27-30. Argentína Földút 2
Május18-21. Potugália Földút 4
Június 8-11. Olaszország Földút 3
Június 29 – július 2 Lengyelország Földút 4
Július 27-30 Finnország Földút 4
Augusztus17-20. ADAC Rali Németország Aszfalt 3
Október 5-8. RallyRACC – Spanyolország Földút és aszfalt 4
Október 26-29. Wales Rally – (UK) Földút 4
November16-19. n Ausztrália Földút 4

 

Citroen