Hírek
Bemutatkozik a Citroën C3 WRC
C3 WRC: A CITROËN ÚJ OFFENZÍVÁJA A FIA RALI-VILÁGBAJNOKSÁGÁBAN
- Egy hónappal a 2017-es FIA rali-világbajnokság monte-carlói nyitóversenye előtt a Citroën Racing Abu Dhabi-ban hivatalosan is leleplezi a C3 WRC–t.
- A C3 WRC megfelel a FIA új szabályozásának, amely a WRC versenyautók új generációját is jelenti. A C3 WRC a Citroën visszatérését jelenti egy olyan versenybe, amelyben a márka eddig 96 győzelmet és 8 világbajnoki címet szerzett.
- A 2017-es évadban a Citroën Total Abu Dhabi WRT csapata 2-4 db C3 WRC-vel versenyez a Kris Meeke/ Paul Nagle, Craig Breen/Scott Martin, Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau és Sheikh Khalid Al Qassimi/ Chris Patterson párosokkal.
A Citroën Racing eddigi legjobb motorja
A közvetlen befecskendezésű 1,6 literes turbómotor jól kihasználhatóvá teszi a konstruktőr különböző bajnokságokban megszerzett tapasztalatait. A Citroën a C-Elysée WTCC motorjának megtervezésekor a WRC-ben megszerzett tapasztalatait hasznosította. Most az elmúlt három WTCC szezon versenypályán szerzett tapasztalatait használta fel Citroën C3 WRC motorjának tervezése során.
A 2017-ben várt teljesítményjavulást főleg a turbószűkítő átmérőjének 33-ról 36 mm-re történő megnövelése adja. A teljesítmény mintegy 20%-kal nő, elérve a 380 LE-t. Ellenben a turbónyomás limitálása (2,5 bar) nem teszi lehetővé a 400 Nm-es nyomaték további növelését.
Minden talajon jobb menettulajdonságok
A Citroën C3 felépítése hasonló az elődeiéhez. A széria karosszéria szétvágásával építhetők be a kompozit anyagú hátsó sárvédők, a bukócső-rendszer, az erőátviteli alagút és a futóműveket tartó bölcsők.
A C3 WRC a Citroën első 5 ajtós karosszériára épülő World Rally Car autója. A hátsó ajtók nem nyithatóak, de ez a karosszériatípus jelentős többletmunkával járt az ergonómia, valamint a tömegeloszlással, a kilátással és a passzív biztonsággal kapcsolatos kritériumok szempontjából is.
A karosszéria szélessége 1875 mm-re nőtt (+55 mm), ami javítja a stabilitást és növeli az aerodinamikai módosítások lehetőségeit.
Az összkerékhajtási rendszer is lényeges változáson ment át a hidraulikusan vezérelt középső differenciálműhöz való visszatéréssel. Ez a berendezés – amely a Xsara és a C4 WRC-ben is megtalálható volt – lehetővé teszi, hogy az első és a hátsó tengelyek eltérő sebességgel forogjanak. A hidraulikus nyomás vezérlésével lehetőség nyílik a nyomaték egyik tengelyről a másikra történő átvitelére, kiküszöbölve az alulkormányozottságot és csökkentve az esetleges kipörgést.
Erőtől duzzadó dizájn
A C3 lenyűgöző látványt nyújt erőtől duzzadó dizájnjával és jellegzetes felépítésével. Az új szabályozás nagyobb szabadságot engedett meg az aerodinamikai módosítások terén, amelyek aktívan befolyásolják az autó teljesítményét. A légterelők segítségével nagy sebességnél nő a stabilitás, a légbeömlők kialakítása a motor, az erőátviteli egység és a fékek hűtését segíti.
Az autó karizmatikus, magasra emelt eleje robusztusságot sugároz. Egybeolvadva az övvonallal megteremti a karosszéria optikai egyensúlyát és dinamikussá teszi a megjelenését. Az aerodinamikai teljesítmény kulcselemeként az első lökhárító kialakítása jelentősen csökkenti az alulkormányozottságot. Az alsó rész eltérést mutat a földútra és az aszfaltra szánt verziók között. A légbeömlők friss levegővel látják el a hűtőt, az intercooler-t és a fékeket. A meleg levegő a motorházfedélen és az első sárvédőkön kialakított réseken át távozik.
A karosszéria küszöbvonalainak speciális kialakítása az oldalsó légörvények elvezetését szolgálja. A hátsó ajtóknál kialakított légbeömlők a fékeket hűtik. Ahogy elöl is, a levegő kivezetése a sárvédők felső részén történik.
A hátsó diffúzoron kívül a látványos, komplex kialakítású hátsó légterelő teszi teljessé az aerodinamikai arzenált. A teljes elem hátrébb és mintegy 50 mm-rel feljebb került az előző szabályozáshoz képest.
A C3 WRC ADATAI |
|
Szerkezet | A széria Citroën C3 karosszériája több ponton hegesztett bukóívvel megerősítve |
Karosszéria | Acél és kompozit |
Motor | |
Típus | Citroën Racing GRE 2017 – 1.6 turbo közvetlen befecskendezéssel |
Furat x löket | 84 x 72 mm |
Hengerűrtartalom | 1600 cm3 |
Teljesítmény | 380 LE 6000 ford./perc |
Nyomaték | 400 Nm 4500 ford./perc |
Literteljesítmény | 237 LE/L |
Vezérlés | Dupla vezérműtengely, hengerenként 4 szelep |
Befecskendezés | Magneti Marelli (közvetlen befecskendezés) |
Erőátvitel | |
Típus | Összkerékhajtás |
Tengelykapcsoló | Kéttárcsás (fémkerámia) |
Sebességváltó | 6 fokozatú, szekvenciális |
Félautomata, volánnál elhelyezett kapcsolókkal | |
Differenciál | Elöl/hátul mechanikus, önzáró Középső: hidraulikus, vezérelt |
Fékek | |
Elöl |
Hűtött tárcsák: 370 mm (aszfalt) és 300 mm (földút) 4 dugattyús féknyergek, vízzel hűtve (aszfalt) |
Hátul |
Hűtött tárcsák: 330 mm (aszfalt) és 300 mm (földút) 4 dugattyús féknyergek |
Kézifék | Hidraulikus |
Felfüggesztés | |
Típus | McPherson |
Lengéscsillapítók | Citroën Racing (3 fokozatban állítható) |
Kerekek | |
Aszfalt | 8×18’’ – Michelin |
Földút és hó | 7×15’’ – Michelin |
Méretek, súly, kapacitás | |
Hossz | 4128 mm |
Szélesség | 1875 mm |
tengelytáv | 2540 mm |
Nyomtáv | 1670 mm (elöl és hátul) |
Üzemanyagtank | 75 l |
Súly | 1190 kg minimum / 1350 kg terheléssel |
FIA RALI-VILÁGBAJNOKSÁG 2017
Naptár
Dátum | Verseny | Talaj | Részt vevő C3 WRC |
Január 19-22. | Monte-Carlo | Aszfalt, hó és jég | 2 |
Február 9-12. | Svédország | Hó és jég | 2 |
Március 9-12. | Mexico | Földút | 2 |
Április 6-9. | Korzika | Aszfalt | 3 |
Április 27-30. | Argentína | Földút | 2 |
Május18-21. | Potugália | Földút | 4 |
Június 8-11. | Olaszország | Földút | 3 |
Június 29 – július 2 | Lengyelország | Földút | 4 |
Július 27-30 | Finnország | Földút | 4 |
Augusztus17-20. | ADAC Rali Németország | Aszfalt | 3 |
Október 5-8. | RallyRACC – Spanyolország | Földút és aszfalt | 4 |
Október 26-29. | Wales Rally – (UK) | Földút | 4 |
November16-19. n | Ausztrália | Földút | 4 |